Bestil tid online på Lægevejen herunder:

Bestil tid

Svimmelhedsøvelser

Kortfattet træningsprogram ved svimmelhed

Det er meningen, at man skal blive svimmel under træningen!

1. Sæt dig ned og fæst blikket på et punkt som befinder sig på 1,5 - 2 meters afstand. Drej hovedet hurtigt fra side til side, - uden at slippe punktet med blikket. øvelsen skal udføes i ca 15 sekunder. Man kan lettere holde takten hvis man samtidig tæller, fx et 1000 og et, til et 1000 og 15.

2. Stil dig op og berør en fast genstand (en stol eller et bord) ganske let med en finger. Gentag derefter, såedes stående, øvelse 1.(drej hovedet hurtigt fra side til side,- uden at slippe punktet med blikket). øvelsen skal udføres i ca. 15 sekunder.

3. Bliv stående, slip genstanden med fingeren og drej hovedet hurtigt fra side til side,- uden at slippe punktet med blikket. Som i øvelse 1.

4. Bliv stående og luk øjnene. Drej hovedet hurtigt fra side til side, som i øvelse 1. Forsøg at gennemføre øvelsen, idet du forestiller dig at se på samme punkt som tidligere. 

5. Bliv stående og åben øjnene. Gentag øvelse 1, idet du denne gang bevæger hovedet op og ned, istedet for fra side til side.

6. Fæst blikket på et punkt i øjenhøjde og gå derefter fremad mod punktet, mens du drejer hovedet fra side til side. Fortsæt i ca 15 sekunder, idet du tæller som før, et 1000 og 1, ....15.

7. Stil dig på en sofapude eller lignende i et hjørne og sæt en stol foran dig, med stoleryggen vendt mod dig. Forsæt derefter at balancere på puden i ca. 1 minut. Først med øjnene ÅBNE, derefter med LUKKEDE øjne. Hvis dette er for vanskeligt, kan du støtte dig til stoleryggen med en enkelt finger.

8. Stil dig på en sofapude eller lignende i et hjørne med et halvfyldt glas vand i hånden, og sæt en stol foran dig med stoleryggen vendt mod dig. Koncentrer dig derefter om glasset med vand. Stå med ÅBNE øjne i ca. 1 minut, og gentag derefter øvelsen med lukkede øjne. Evt. kan du støtte dig til stoleryggen med en finger.

9. Gå en tur udendørs i mindst 30 minutter, idet du med jævne mellemrum "kigger på butiksvinduer", det vil sige du drejer hovedet fra side til side. Er dette for vanskeligt, kan man til at begynde med følge en cykel for at få støtte.